هر وقت به اسفندماه می‌رسیم و بوی بهار و عید نوروز از راه می‌رسد، خوش‌بینی افراد جامعه هم دو چندان می‌شود و روحیه‌ی آن‌ها برای رسیدن به اهداف مهمشان در سال جدید قوی‌تر می‌شود.

بگذارید رازی را با شما در میان بگذارم : من اصلاً طرفدار هدف‌گذاری و اولویت‌بندی به مناسبت فرا رسیدن سال جدید نیستم چون اکثر افراد جامعه به محض این که سال تحویل می‌شود و اوضاع و شرایط بر وفق مرادشان پیش نمی‌رود اهداف خود را فراموش می‌کنند و به همان زندگی و عادت‌های قبلی خود باز می‌گردند. درست به همین دلیل است که خودم شخصاً طرفدار ایجاد عادت‌های جدید هستم تا هدف‌گذاری احساسی آن هم به خاطر شروع یک سال جدید.

همان‌طور که می‌دانید هر فکری که بارها و بارها تکرار شود تبدیل به باور و هر کاری که بارها و بارها تکرار شود تبدیل به عادت می‌شود. زندگی ما انسان‌ها نیز دقیقاً نتیجه‌ی عینی عادت‌های ماست. پس می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که تنها راه تغییر زندگی، تغییر عادت‌هایی ست که به مرور زمان در زندگی ما رخنه کرده‌اند و کنترل سرنوشت ما را به دست گرفته‌اند. مهاتما گاندی در این زمینه جمله‌ی بسیار زیبایی دارد : «افکارتان را مثبت نگه دارید چون تبدیل به کلمات و جملات شما می‌شوند، جملات خود را مثبت نگه دارید چون تبدیل به رفتار شما می‌شوند، رفتار خود را مثبت نگه دارید چون تبدیل به عادت‌های شما می‌شوند، عادت‌های خود را مثبت نگه دارید چون تبدیل به ارزش‌های شما می‌شوند، ارزش‌های خود را مثبت نگه دارید چون تبدیل به سرنوشت ما می‌شوند». با استناد به جمله‌ی این انسان بزرگ می توان این طور نتیجه گرفت که مسیر شکل‌گیری سرنوشت انسان از افکار او شروع می‌شود و با گذر از فیلتر عادت‌ها به نقطه‌ی نهایی خود که همان سرنوشتی ست که در دست خود اوست می‌رسد. اگر می‌خواهید در سال جدید زندگی نو و تازه‌ای داشته باشید، اگر می‌خواهید به سرنوشت ایده آل و رؤیایی خود دست‌ یابید باید به فکر تغییر افکار، باورها و از همه مهم‌تر عادت‌های خود باشید. برای تغییر عادت‌ها دو مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید و حتما کتاب «قدرت عادت، نوشته‌ی چارلز دو هینگ» را که به تازگی به فارسی ترجمه شده است را تهیه کرده و از طریق مطالعه‌ی این کتاب ارزشمند با ساز و کار عادت‌های خود آشنا شوید:

۵ استراتژی برای ریشه کن کردن عادت‌های بد / دارن هاردی

۶ استراتژی برای ایجاد عادت‌های خوب / دارن هاردی

هیچ سحر و جادویی در کار نیست. زندگی شما زمانی بهتر می‌شود که خودتان بهتر شوید. در مقاله‌ای که با عنوان « راز موفقیت : چگونه در سال ۹۴ به تمام اهداف خود برسیم؟  » در وب‌سایت منتشر شد توضیح دادم که بهترین راه برای رسیدن به اهداف بزرگ برداشتن قدم‌های کوچک و خلق موفقیت‌های کوچک و جزئی ست که با گذشت زمان جمع شده و ما را به موفقیت‌های بزرگی که به دنبالشان هستیم می‌رسانند. بهترین استراتژی برای تغییر عادت‌ها، تولید تغییرات جزئی در گذر زمان است. اگر به قدر کافی متعهد باشید می‌توانید با گذشت زمان تمام عادت‌های بد خود را ریشه کن کنید و آن‌ها را با عادت‌های خوب و مثبت جایگزین کنید.

همین که مشغول مطالعه‌ی این مقاله هستید نشان می‌دهد که دوست دارید سال ۹۴ را تبدیل به بهترین سال زندگی‌تان کنید و به موفقیت‌هایی که همیشه به دنبالشان بوده‌اید دست‌یابید. در ادامه ۵ ایده‌ی مؤثر و شگفت‌انگیز را به شما معرفی می‌کنم که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید سالی پر از موفقیت، ثروت و سلامت را برای خود رقم بزنید:

۱-به دنبال ایجاد عادت‌ها باشید، نه هدف‌گذاری یا نوشتن فهرستی بلند بالا از اهداف مختلف

فهرست اهدافی که برای سال جدید تهیه می‌کنید در اکثر مواقع فهرستی بی معنا و واهی و پوچ است، چون به محض این که تازگی سال جدید از بین برود این فهرست هم به دست فراموشی سپرده خواهد شد. لطفاً اشتباه برداشت نکنید. اهداف عالی هستند. هدف‌گذاری یک از ابزارهای رسیدن به یک زندگی ایده آل و سرشار از شادی و رضایت است اما لطفاً کمی منطقی باشید. رسیدن به ۵ تا ۱۰ هدف جدید در سال نو آن هم زمانی که هنوز کارهای نیمه تمام زیادی در دست داریم که هنوز تا تکمیل شدن فاصله زیادی دارند خیلی سخت و شاید غیر ممکن باشد. در عوض، سعی کنید به جای ۵ تا ۱۰ هدف مختلف یک عادت کلیدی را انتخاب کنید و تا زمان خودکار شدن این عادت تمام توجه خود را به آن بدهید و به طور کامل بر روی آن تمرکز کنید. بعد دوباره عادت جدید و مؤثر دیگری را انتخاب کنید و تا خودکار شدن بر روی آن کار کنید. کارشناسان و روانشناسان مختلف مدت زمان لازم برای ایجاد یک عادت جدید را ۲۱ روز تعیین کرده‌اند، اگر ما ۹ روز دیگر نیز به این زمان اضافه کنیم یعنی هر ماه بر روی یک عادت جدید تمرکز کنیم در پایان سال ۹۴، دوازده عادت جدید ایجاد کرده‌ایم، یعنی چند قدم به اهداف بزرگی که آرزوی رسیدن به آن‌ها را داریم نزدیک‌تر شده‌ایم.

به عنوان مثال اگر بخواهید دایره لغات زبان انگلیسی خود را افزایش دهید عادتی که به آن نیاز دارید مطالعه‌ی ۱۰ لغت به صورت روزانه است که شاید روزی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نیاز داشته باشد اما اگر همین عادت را در خود نهادینه کنید و تا پایان سال این کار را ادامه دهید در پایان سال ۹۴، چیزی در حدود ۳۶۵۰ لغت یاد گرفته‌اید، یعنی تقریباً می‌توانید مجموعه‌ی ۴۰۰۰ لغت ضروری زبان انگلیسی را تمام کنید.

تسلط بر زبان‌های خارجی : ۵ قدم حرفه‌ای

چرا نمی‌توانید بر زبان دوم مسلط شوید : ۴ اشتباه رایج

اینفوگرافیک : معرفی زبان دوم در تمام کشورهای جهان

۲-مسئولیت کامل زندگی خود را بر عهده بگیرید و برای رسیدن به اهداف خود کاملاً متعهد شوید

اکثر افراد جامعه هرگز نمی‌توانند به اهداف خود در سال جدید دست یابند زیرا اهداف خود را یادداشت می‌کنند، دست به اقدام می‌زنند اما به محض این که شرایط کمی سخت می‌شود دست از تلاش می‌کشند و تسلیم می‌شوند؛ اما اگر نسبت به یادگیری ۳۰۰ لغت زبان در فروردین ماه از تعهد کافی برخوردار باشید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر مجبور باشید مواد غذایی مضر را برای یک سال کنار بگذارید چه؟ اگر مجبور بودید در صورت رها کردن یکی از عادت‌های خود جریمه‌ای به اندازه ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنید چه می‌شد؟ آیا به اهداف خود نمی‌چسبید؟ البته که این کار را می‌کردید- چون در چنین شرایطی از تعهد ۱۰۰ درصد بهره‌مند بودید. پذیرش مسئولیت کامل زندگی و احساس تعهد کامل به اهداف و خواسته‌ها اولین اصلی ست که جک کنفیلد در کتاب خود با عنوان «اصول موفقیت» به جویندگان موفقیت معرفی کرده است.

۳-بر بازه‌ی زمانی «یک هفته» تمرکز کنید

اکثر مردم بر اهدافی تمرکز می‌کنند که حداقل مدت زمان لازم برای رسیدن و دست‌یابی به آن‌ها یک سال است اما در اغلب موارد انگیزه خود را از دست می‌دهند. اگر از چنین شیوه‌ای پیروی می‌کنید این سؤال را از خود بپرسید : «اگر همه چیز در طول سال تغییر کند چه بلایی بر سر برنامه‌ریزی و اهداف من خواهد آمد؟» در عوض، سعی کنید بر بازه‌ی زمانی «یک هفته» تمرکز کنید چون این بازه‌ی زمانی کوتاه را می‌توان بازه‌ای شدنی یا قابل اجرا دانست. علاوه بر این، شما می‌توانید اهداف هفتگی خود را در ابتدای هفته تعیین کنید، برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید و در پایان هفته با بازبینی و بررسی استراتژی خود، معایب آن را برطرف کنید و به سمت تکامل برنامه‌ریزی و زندگی خود قدم بردارید. اقدامات خود را در پایان هر هفته بررسی کنید، موانع را شناسایی کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده برای هفته‌ی آینده برنامه‌ریزی کنید.

این مقاله را مطالعه کنید : روش هفت مرحله ای برایان تریسی برای رسیدن به هدف هایتان

۴- گروه حمایتگر و پشتیبان خود را ایجاد کنید

شما به تنهایی هم می‌توانید کارهای بزرگ و عالی انجام دهید اما وقتی گروهی از دوستان و همکاران یا افرادی که اهدافی مشابه با اهداف شما داشته باشند وجود داشته باشد که هم شما به آن‌ها پاسخ‌گو باشید و هم آن‌ها در مورد برنامه‌هایشان مجبور باشند به شما پاسخ دهند احتمال موفقیت شما چند برابر خواهد شد. به یکدیگر انگیزه دهید. کارهای یکدیگر را دنبال کنید و با برگزاری جلسات منظم سعی کنید مطمئن شوید که همه‌ی اعضای گروه در مسیر هستند و هیچ ‌یک از اعضاء از مسیر خود منحرف نشده است.

۵- سال جدید را مملو از کنجکاوی و یادگیری هدفمند کنید

اکثر افراد جامعه اگر در فرآیند ایجاد عادت‌های جدید و یا رسیدن به اهدافشان شکست بخورند ناامید می‌شوند، علت اصلی این ناامیدی این است که نگرش اکثر مردم «نگرش هیچ یا همه چیز» است. آن‌ها به شکست به عنوان مدرک و سندی نگاه می‌کنند که به آن‌ها می‌گوید نمی‌توانند از عهده‌ی فلان کار برآیند. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. نگرش صحیح در مورد شکست این‌گونه است : شکست تنها مدرکی است که به ما می‌گوید همه چیز را باید از نو برنامه‌ریزی کنیم، شکست فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری، شروعی دوباره و آغازی برای بهتر شدن است. در مورد روش‌ها و ایده‌هایی که برای شما جواب می‌دهند، عادت‌های جدید (نه عادت‌ها یا ایده‌های قبلی و قدیمی) و نتایجی که این برنامه‌ریزی و تنظیم مجدد برای شما ایجاد خواهد کرد کنجکاو باشید. به تمام موفقیت‌ها و شکست‌های خود به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید، نه نشانه‌ای قطعی از خوب بودن یا خوب نبودنتان در کاری به خصوص. با بهره‌مندی از این طرز فکر انعطاف‌پذیر، به راحتی می‌توانید بر اختلالات، موانع و یا تغییرات ناخواسته غلبه کنید و به تمام اهداف خود دست‌یابید.